המועצה האזורית יואב משדרגת את מערכות סילוק הביוב וחיברה את המט"ש המרכזי בשפיר
המועצה האזורית יואב השלימה בימים אלה שלב משמעותי בפרויקט רחב היקף לשדרוג מערכות סילוק וטיהור מי הביוב ברחבי המועצה, בהיקף השקעה של כ-70 מיליון שקלים לכלל תוכנית האב לביוב של המועצה. התוכנית כללה הקמה של שלושה מערכי ביוב אזוריים – צפוני, מרכזי ודרומי – שיחברו בהדרגה את כל יישובי המועצה למתקני טיהור מתקדמים.
מטרת הפרויקט חיבור למערכת מט"שים ברמת שלישונית והתאמת המערכת בראי הצרכים העתידיים לשנת 2040. הטיהור השלישוני מסיר מזהמים ומצמצם ריחות, מונע זיהום של קרקע ומים, ותורם לשמירה על איכות הסביבה ולחיסכון במים שפירים.
לאחר תכנון, תיאומים וביצוע ממושך, הושלם בהצלחה חיבור המערכת המרכזית למתקן הטיהור האזורי שבתחום המועצה האזורית שפיר, הממוקם בסמוך לעין צורים. המערכת משרתת את היישובים קדמה, ורדון, סגולה, שדה יואב ונגבה, ומחליפה את מערכות הטיפול המקומיות שפעלו עד כה באופן נפרד. המעבר למערכת אזורית מאפשר טיפול יעיל, איכותי וידידותי יותר לסביבה, ברמה של טיהור שלישוני הנחשב לרמה הגבוהה ביותר כיום בטיפול בשפכים בישראל.
החיבור למט"ש שפיר מצטרף לחיבור קיים של זרוע רבדים ופארק התעסוקה, שמחוברים למט"ש נשגב. זהו צעד חשוב בתוכנית האב לשדרוג כלל מערכות הביוב ביישובי המועצה. את הפרויקט מובילה החברה הכלכלית יואב, בשיתוף רשות המים, משרד הבריאות וגורמי ממשלה נוספים.
לאחר חיבור המערכת המרכזית, נמצאים בימים אלה שני המפעלים הנוספים בשלבי סיום אחרונים.
המערכת הצפונית, הכוללת את היישובים אל עזי, רבדים, כפר מנחם, כפר הרי״ף, מתחם המועצה ופארק העסקים Y פארק, כבר מחוברת בחלקה למתקן הטיהור האזורי נחל שורק, והחיבור המלא צפוי להסתיים בקרוב.
המערכת הדרומית, המיועדת ליישובים בית ניר, בית גוברין, גלאון ונחלה, תוזרם למתקן הטיהור בקריית גת, והעבודות לחיבורה נמצאות בשלבים מתקדמים וצפויות להסתיים בקרוב.
ראש המועצה האזורית יואב נתי לרנר ציין כי: "שדרוג מערכות סילוק הביוב הוא לא רק פרויקט הנדסי, זו תפיסת עולם סביבתית כוללת. המועצה רואה בניהול משאבי מים נבונים ובשמירה על הקרקע והטבע חלק בלתי נפרד מאיכות החיים של תושביה. חיבור יישובי המועצה למתקני הטיהור האזוריים מבטיח טיפול איכותי ויעיל בשפכים, מאפשר לחקלאים להשתמש במים באיכות גבוהה להשקיה, ותורם לעתיד ירוק ובריא יותר ליואב כולו."
הפרויקט המורכב ובעל החשיבות הסביבתית נעשה בהובלת החברה הכלכלית יואב ובשיתוף רשות המים, משרד הבריאות, היישובים והצוותים המקצועיים.